Search
Close this search box.

RIZIKO v 6. a 7. třídě

28. 3. 2024

Hned po Velikonočních prázdninách čeká žáky 6. a 7. třídy třítýdenní program inovativní výuky. Jedná se o pilotní projekt nově budované přidané hodnoty kvalitního vzdělávání na II. stupni ve Sluníčku. Během těchto třech týdnu bude plnění tématických plánu v jednotlivých předmětech nahrazeno speciálním programem tzv. integrované tematické výuky.

Základním tématem tohoto programu je “Riziko” a hlavní myšlenkou pak, že jakýkoliv společenský či vědecký pokrok není možné realizovat, aniž bychom akceptovali jistou míru rizika. Daná rizika je však důležité správně vyhodnotit, zvážit možné hrozby a příležitosti, které pokrok může přinést jednotlivci i celé společnosti ,a na základě toho se pak lépe rozhodovat.

Žáci se během realizace integrované tematické výuky budou v rámci učiva daného předmětu zabývat právě výše uvedenou myšlenkou. Během třech týdnů je čeká:

1/ motivační úvod s těmto aktivitami a výstupy

  • hra riskuj nebo ber (využití pravděpodobnosti a osobní přístup k riziku)
  • aktivita lezecká stěna (lezení na stěně v Lipenské hale, otázka strachu)

2/ v Dějepise

  • Jaká rizika podstupovali lidé v pravěku? proč riskovali?
  • Co mohli získat nebo ztratit lidé útokem na Bastilu
  • Jaké další události Francouzské revoluce museli lidé zažít
  • Co riskovali Sufražetky
  • Jaké příležitosti a hrozby skýtalo Hnutí za lidská práva 

3/ ve Fyzice

  • Jaká rizika jsou spojena s přeměnou a využitím energie
  • Čím je nebezpečná elektřina a jak to vůbec funguje?
  • Jak funguje magnetismus a elektřina a jaká rizika jsou s tím spojená?

4/ v Přírodopise

  • Jaké máme zdroje energie a jaké jsou příležitosti a hrozby s nimi spojenými?
  • Jak funguje fotosyntéza a co přináší lidem?
  • Příležitosti a hrozby používání různých paliv?
  • Jsou ostrovní systémy či ekovesnice opravdu pokrokové?

5/ v Zeměpise

  • Kde jsou tektonicky aktivní oblasti a jaká rizika tam najdeme?
  • Jak probíhaly specifické přírodní katastrofy?
  • Dá se minimalizovat riziko v daných oblastech?

6/ ve Výtvarné výchově

  • Proč umělci rádi překračují hranice? Co tím mohou získat?
  • Kdo jsou umělci všech věků a kdo rebelové?
  • Co je to autoportrét a ná se uchopit i jiným způsobem?
  • Je moderní umění pokrokové?

Neuvádíme zde všechny předměty. Otázkami pokroku, posuzováním hrozeb a příležitostí se budou žáci zabývat i v Informatice, Tělesné výchově, Hudební výchově a samozřejmě i v Anglickém a Českém jazyce.

Žákům jistě pomůže, když projevíte zájem o toto téma. Jako rodiče můžete výuku ve škole podpořit návštěvou Muzea či jiného vhodného místa, kde si můžete o otázkách spojených s pokrokem ve vědě a společnosti či rizikem a jeho vyhodnocováním popovídat. Na závěr programu bychom rádi s žáky realizovali přehlídku práce a výstupů ze všech předmětů a aktivit, na kterou Vás rádi pozveme.