Search
Close this search box.

Rozhovor s ředitelem školy

21. 2. 2025

Fakta nestačí, učme děti přemýšlet, vyjadřovat se a obstát v rychle se měnícím světě. Podpořme jejich osobnostní růst.

ZŠ a MŠ Sluníčko je soukromá škola a školka rodinného typu, která se během třiceti let své existence vyprofilovala na jedinečné místo pro vzdělávání. Co ji odlišuje od konkurence? Jak vypadá individuální přístup k dětem v praxi? A proč je v dnešní době důležité předat žákům nejen znalosti, ale především podpořit jejich osobní rozvoj? O tom všem jsme si povídali s Petrem Pospíšilem, ředitelem školky a školy, do které se vaše děti budou těšit.

Čím je mateřská a základní škola Sluníčko jedinečná? Co vše dětem a rodičům nabízíte?

Jsme menší škola rodinného typu, což nám umožňuje být blíže potřebám dětí i jejich rodin. Nabízíme špičkovou jazykovou přípravu, moderní technologie ve výuce a širokou škálu volnočasových aktivit díky vlastnímu středisku volného času. Důraz klademe na vysokou kvalitu vzdělávání, individuální přístup ke každému dítěti a na vzájemný respekt mezi rodiči, dětmi a pedagogy. Navíc disponujeme vlastními školními autobusy, které zajišťují bezpečnou dopravu dětí. Díky tomu je o děti postaráno nejen během výuky, ale i po ní, a jejich čas je vždy smysluplně využit. 

Jak u vás probíhá výuka?

Školu řídím krátce, ale snažím se, aby výuka u nás rozhodně nebyla o tom, že by žáci seděli celých 45 minut v lavicích a pasivně poslouchali učitele. Takový způsob práce by u nás dlouhodobě nikdo nevydržel – ani učitel, ani žáci. Každá hodina musí mít promyšlenou strukturu, ale současně i prostor pro flexibilitu a improvizaci, protože každá třída je jiná. Obvykle začínáme krátkou motivační aktivitou, která trvá pár minut a vtáhne žáky do tématu. Následuje například krátký společný brainstorming, kde si shrneme náplň z předchozí hodiny, a dále jasné představení výukového cíle, tedy co si žáci mají z hodiny odnést. Poté přichází na řadu dvě až tři aktivity, při kterých se střídají různé formy práce: skupinová, ve dvojicích nebo celá třída dohromady. Žáci pracují aktivně, zatímco učitel je jejich průvodcem. Podporuje, usměrňuje, dává zpětnou vazbu a případně oponuje nebo demonstruje. Hodina končí hodnocením, do kterého zapojujeme především žáky. Mohou hodnotit sami sebe nebo své spolužáky podle jasných kritérií, která jim učitel dopředu sdělí. Reflexe je klíčová nejen pro upevnění učiva, ale i pro rozvoj kritického myšlení a sebehodnocení.

Věřím, že učitelství je trochu umění. Technologie, včetně umělé inteligence, mohou učitelům pomoci, například při přípravě materiálů, testů nebo opravování prací. Ale skutečná dynamika výuky vzniká až ve třídě. Je to o vztahu mezi učitelem a žáky, o jejich vzájemné interakci, kterou technologie nikdy plně nenahradí.   

Jaké mimoškolní aktivity nebo zájmové kroužky nabízíte žákům? 

Vlajkovou lodí našich mimoškolních činností je program zaměřený na rozvoj měkkých dovedností v rámci Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE). Tento prestižní celosvětový program, který má původ ve Velké Británii, je standardně určen žákům od 14 let. My jsme jej však rozšířili o školní variantu, kterou mohou využívat naši žáci už od páté třídy. Po splnění náročných požadavků programu získávají žáci mezinárodně uznávaný diplom, který jim otevírá dveře nejen na střední školy, ale i do budoucího profesního života. Absolventi programu DofE často uvádějí tuto zkušenost ve svých životopisech, což je jasnou výhodou při hledání zajímavých pracovních příležitostí.

Kromě programu DofE nabízíme každé pololetí pestrou škálu zájmových kroužků. Ty zahrnují umělecké a kreativní aktivity, pracovní činnosti, sport a pohyb i digitální technologie. Mezi nejoblíbenější patří kroužky robotiky, programování a lega. Pro podporu wellbeingu žáků nabízíme také dětskou jógu. Naším cílem je, aby si každý žák mohl vybrat aktivitu, která ho baví a rozvíjí jeho talent i dovednosti. Nemusí jezdit na závody, ale užít si pohyb nebo naučit nějakou zajímavou dovednost.    

Zmiňujete „wellbeing“ dětí. Jak tento přístup vypadá v praxi?

Wellbeing dětí je pro nás stejně důležitý jako jejich vzdělávání. Vnímáme, že dnešní generace čelí velkému tlaku, a to nejen ve škole, ale i ve společnosti. Roste potřeba emoční a psychické odolnosti, což je obzvlášť aktuální v éře digitálních technologií. Proto jsme od září 2024 zavedli program Socio-emočního učení, který je primárně zaměřen na žáky. Tento program podporuje jejich schopnost zvládat emoce, budovat zdravé vztahy a zlepšovat koncentraci. Aby mohl být program efektivně realizován, prošli všichni naši učitelé i vedoucí kroužků speciálním školením. Díky tomu dokáží cíleně podporovat sociální a emoční rozvoj žáků v každodenní praxi a zapojovat tyto principy do výuky i mimoškolních aktivit.

Součástí našich aktivit je také projekt ‚Všímavec‘, který jsme zavedli před rokem a půl. S pomocí kocoura Všímavce učíme děti, jak si uvědomovat vlastní tělo, dech a jak se lépe soustředit. Výsledky už začínáme pozorovat, ale vnímáme to jako dlouhodobou cestu. Naším cílem je, aby si děti odnesly nejen vědomosti, ale také schopnost zvládat životní výzvy s klidem a odhodláním.

Co mohou očekávat rodiče, kteří přemýšlejí o zapsání svého dítěte k vám?

Rodiče, kteří zvažují přestup svého dítěte k nám, mohou očekávat otevřenou a vstřícnou komunikaci hned od začátku. Pozveme je na osobní schůzku, kde společně prodiskutujeme jejich očekávání od školy a vzdělávání. Je pro nás klíčové, aby rodiče sdíleli naše hodnoty a porozuměli pravidlům školy i jejich smyslu. Chceme budovat partnerský vztah, ve kterém škola a rodiče spolupracují, nikoli soupeří.

Dokážeme cíleně podpořit jak nadané žáky, tak děti, které potřebují větší podporu, ale vše stojí na vzájemné důvěře. Naše nároky jsou vysoké – nejen na žáky, ale i na rodiče. Je důležité, aby pochopili, že nejde o ‚nákup dobrých výsledků‘, ale o investici do kvalitního vzdělávání, které vyžaduje aktivní spolupráci. Na začátku si proto vždy vyjasníme vzájemná očekávání, aby celý proces přestupu proběhl hladce a dítě mohlo co nejlépe využít svůj potenciál.

Proč by podle vás měli rodiče, kteří zvažují osmileté gymnázium, zvážit i vaši školu?

Zejména proto, že nabízíme moderní přístup k výuce, který jde nad rámec tradičních metod. Nedávné šetření České školní inspekce ukazuje, že výuka na gymnáziích se často mění jen velmi pomalu. Gymnázia jsou selektivní školy, které pracují s akademicky nadprůměrnými žáky, a právě díky tomu často nemusí hledat inovativní způsoby, jak zefektivnit výuku. V mnoha případech stále převládá metoda výkladu zaměřená na předávání dat – což už dnes rozhodně nestačí.

My věříme, že vzdělávání by mělo být aktivní, dynamické a přizpůsobené potřebám žáků. U nás děti učíme nejen získávat informace, ale především s nimi pracovat – kriticky je hodnotit, formulovat vlastní názory, učit se spolupráci a sebehodnocení. Zavádíme pestrou škálu moderních didaktických metod, které zahrnují projektovou výuku, práci ve skupinách, aktivní učení i podpůrné hodnocení. Naším cílem je, aby se žáci naučili myslet samostatně a byli připraveni na výzvy budoucnosti.

Pokud rodiče hledají školu, která dítě rozvíjí nejen akademicky, ale i po stránce osobního růstu a dovedností, měli by naši školu rozhodně zvážit. Výklad je v době, kdy máme informace dostupné na lusknutí prstu, zastaralý. Divili byste se kolik vyučujících na gymnáziích se spokojí s prezentací, přednášením, kdy si žáci opisují fakta do sešitu a následným testem toho, co si zapamatovali, aby po testu zase rychle zapomněli. Tohle u nás rodiče rozhodně nenajdou.

Jak vidíte budoucnost vzdělávání a jak na tyto trendy reaguje vaše škola?

Budoucnost vzdělávání bude jednoznačně ovlivněna technologickým pokrokem, ať už se jedná o umělou inteligenci, digitální nástroje nebo změny ve způsobu, jakým se informace získávají a zpracovávají. Proto je pro nás klíčové držet krok s těmito změnami a přizpůsobovat výuku tak, aby žáci nebyli jen pasivními příjemci informací, ale aby si osvojili schopnost kriticky myslet, efektivně pracovat s daty a formulovat své myšlenky.

Jako příklad mohu uvést výuku dějepisu, což je můj obor. Dnes už není cílem naučit se nazpaměť seznam českých králů nebo literární díla. Klíčové je, aby žáci dokázali napsat smysluplný text o minulosti, pochopili, že historie je interpretace historiků, ovlivněná dobou a okolnostmi, a byli schopni tato fakta kriticky hodnotit. V naší škole klademe důraz na to, aby žáci vyjadřovali vlastní názory, konfrontovali je s ostatními a učili se pracovat v týmech. Pravidelně zařazujeme skupinovou práci, diskuse a projektové vyučování, které rozvíjejí nejen znalosti, ale především dovednosti a schopnost reflektovat.

Budoucnost vzdělávání podle mě neleží v tom, aby děti znaly co nejvíce faktů. Důležitější je naučit je přemýšlet, vyjadřovat se kultivovaně, respektovat ostatní a být schopni obstát v rychle se měnícím světě. Proto v naší škole kombinujeme moderní technologie s tradičními hodnotami a didaktickými metodami, které učí děti nejen vědět, ale také rozumět, tvořit a spolupracovat.